Laat je betoveren door de mooiste beelden en muziek. Mijn 'oude vleugeldames' en ik nemen je graag mee op reis door de stille filmgeschiedenis. Zwijmel weg bij romantische taferelen, geniet van de griezeligste griezels; stap terug in de tijd.
Kom voor een nostalgisch wintergevoel naar Stille Sneeuw, reis mee in de mooiste treinen in Op Stoom of bevaar de wereldzeeën bij Stille Schepen. Deze en andere unieke filmconcerten zijn in Huis Midwoud en op uiteenlopende locaties te zien.
CONCERTAGENDA
Laat je verrassen door de schoonheid en het plezier van de alleroudste films en ervaar hoe live geïmproviseerde muziek geschiedenis opnieuw tot leven wekt.

 

Hieronder vind je de concerten en lezingen in Huis Midwoud, en de filmconcerten van Yvo Verschoor op andere locaties. Naast veel vrolijke en informatieve avonden en middagen met uiteenlopende muziekstijlen, zullen er in 2020 naar aanleiding van de Holocaust Herdenking (26jan) tot eind oktober (oprichting VN) in Huis Midwoud een reeks concerten en lezingen plaatsvinden rond het thema 75 jaar Vrijheid, gekoppeld aan de voorstelling die op 29 februari 2020 in premiëre gaat

29 februari Huis Midwoud 20:00u Toegang €15,- reserveren
'Verzwegen en vergeten, getuigenissen van een concertvleugel'.

De eerste 'ontmoeting' met de verlaten concertvleugel in Berlin-Buch in 2011

Lecturefilmconcert door Yvo Verschoor met persoonlijke verhalen, verbonden door een vleugel en bijzondere plekken. Over de jarenlange zoektocht naar het werkelijke verhaal van een groot aantal psychiatrische patiënten die slachtoffer werden van het nazi regime, en over hoe dat heeft kunnen gebeuren en vervolgens decennia verzwegen bleef
.BlüthnerBerlinBuch
Festsaal met vleugel en filmscherm in DDR tijd

In deze voorstelling en de bijbehorende minitentoonstelling die grotendeels gebaseerd is op het werk van Rosemarie Pumb die ruim 25 jaar onderzoek deed naar het lot van vaak vergeten mensen, komen persoonlijke verhalen uit heden en verleden via een concertvleugel bij elkaar; onvoorstelbare verhalen over verschrikkelijke ideeën en acties die tijdens het nazi-regime plaatsvonden en die verteld moeten blijven worden. Aktion T4 verwijst naar afspraken die in de villa aan de Tiergartenstraße 4 in Berlijn (de plek waar nu de Philharmonie staat) zijn gemaakt over het zo efficiënt mogelijk uitroeien van mensen met een handicap en/of erfelijke ziekte, en kostte het leven aan waarschijnlijk 200.000 patiënten door heel Duitsland.
BuchKlinik
Daaronder een groot aantal mensen uit het III. Städtische Irrenanstalt Berlin-Buch, destijds het grootste en modernste psychiatrische ziekenhuiscomplex van Europa. (dit filmpje laat zien hoe het gebouwencomplex er een paar jaar geleden uitzag.)
Daar in het eerste grote gebouw stond de concertvleugel tussen 1923 en 2011 in de grote Festsaal. Wat heeft die daar 'gezien', en wat is daar gebeurd en waarom eigenlijk? Waar kwamen de ideeën van de nazi's over 'Vernichtung lebensunwerten Lebens' vandaan en waar leidde dat uiteindelijk toe? Hoe heeft het kunnen gebeuren en hoe gaan wij nu om met dit soort vragen en onderwerpen? Antisemitisme, discriminatie, racisme, ingrepen bij erfelijke ziekten, mensen met een handicap, economische motieven in de zorg, vluchtelingen voor totalitaire regimes en oorlogen zijn (helaas) nog steeds actuele onderwerpen. Yvo Verschoor maakte er een voorstelling over waarin de vleugel haar stem laat horen.



14 februari Huis Midwoud Échte Romantiek Valentijn Special
Aanvang 20:00u Toegang €15,-
Keaton_One_week

In een sfeervolle omgeving lekker wegzwijmelen bij romantische taferelen uit het begin van de 20ste eeuw. Verliefdheid, verleiding, afwijzing en aanbidding in de stille film, begeleid door meeslepende composities van de meesters der romantiek. Melodramatische, ontroerende en tragikomische toestanden, prachtig verfilmd en live geïnterpreteerd door filmconcertpianist Yvo Verschoor met romantische improvisaties, afgewisseld met unieke muziekrollen.
Samenstelling & presentatie: Yvo Verschoor


17 januari 2020 Huis Midwoud 20:30u
Duoconcert door violist Jeroen Dupont en celliste Ketevan Roinishvili
Toegang € 15,-, deur open vanaf 20:00u

Jeroen&Ketevan

Jeroen Dupont (winnaar Oskar Back Vioolconcours 2007) en celliste Ketevan Roinishvili (finaliste Dutch Classical Talent) nemen hun publiek mee terug in de tijd Op het programma staat Castillo Interior van de hedendaagse Letse componist Pēteris Vasks. Voorts het duo van Zoltán Kodály, gecomponeerd in 1914 met als inspiratiebron de volksmuziek van het Hongaarse platteland. Na de pauze hoort u de sonate voor viool en cello van Maurice Ravel. Deze sonate is in 1920 geschreven als aandenken aan de in 1918 overleden componist Claude Debussy.(zie afbeelding)
Debussy-Midwoud
Claude Debussy in 1908

28 december Huis Midwoud 20:00u Reserveren via mail
Filmconcert 'The Gold Rush', Charlie Chaplin 1925
Het aandoenlijke en komische verhaal van een arme zwerver die op zoek naar goud, spanning en liefde.
Vooraf het verhaal van Frau Blüthner, Yvo's reisvleugel, over de geschiedenis van de Blüthnerfabriek waar zij in 1897 werd 'geboren'.

GoldrushHut

26 december Pianola Museum Amsterdam 15:00u
reserveren via: info@pianola.nl of https://www.geelvinck.nl/
Stille Sneeuw Kerstmatinee door Yvo Verschoor en pianolist Kasper Janse

Kom bij de kachel met een glaasje glühwein genieten van film en live muziek en maak een romantische reis terug in de tijd. Stille Sneeuw is een voorstelling vol antieke kerstfilms met veel sneeuw en ijs, humor en drama, speelgoed en lekker eten. Om in de sfeer te komen beginnen we met winterse toverlantaarnplaatjes uit 1880. Daarna dromen we weg bij 'A dream of Toyland' van Arthur Melbourne Cooper, de eerste poppen animator ter wereld, gemaakt in Engeland in 1907 en wordt het griezelen bij de allereerste verfilming van Charles Dickens' verhaal 'A Christmas Carol' uit 1910, live begeleid door een spookpiano. We kiezen het ruime sop met Roald Amundsen (1911), Robert Falcon Scott (1913) en Ernest Shackleton (1914) en reizen mee op hun heroïsche expedities naar de Zuidpool, om vervolgens kerst te vieren met de insecten van Wladyslaw Starewicz (Moskou 1913). Daarnaast wordt het smikkelen en smullen van overheerlijke schoenzolen en gebraden kerstkippen in 'The Gold Rush' van Chaplin (1925).

Wil je weten of zo'n filmconcert iets voor jou is? Lees dan deze recensies

25 december Huis Midwoud 15:00u
Stille Sneeuw Kerstmatinee door Yvo Verschoor.
Reserveren via mail

Endurance
15 december Pianola Museum Aanvang 17:00u Toegang 17,50
'Dag jongen van Licht', een programma rond pater Jan van Kilsdonk o.a. met pastor Pierre Valkering, die vertelt over zijn leermeester.
Informatie en kaarten via: Geelvinck Muziek in Musea


14 december Huis Midwoud 20:00u Reserveren via mail Lezing door Gerard de Vries over zijn boek over Arnoldus Teunis van Wijngaarden, Stadsarchitect van Medemblik en architect van Huis Midwoud.

Veel beeldbepalende en vaak monumentale panden in Medemblik, Oostwoud, Midwoud, Nieuwe Niedorp, Winkel, Abbekerk en tientallen andere West-Friese plaatsen zijn van de hand van één architect: Arnoldus Teunis van Wijngaarden (1819-1900). Zijn oeuvre omvat zeker 57 gebouwen – kerken, raadhuizen, pastorieën, scholen, wees- en armenhuizen en postkantoren – waarvan er 41 nog tot op de dag van vandaag te bewonderen zijn. Maar liefst zeven ervan hebben de status van rijksmonument.

ATvanWijngaarden
HuisMidwoudOntwerp1878
Ontwerp Raadhuis Midwoud door A.T. van Wijngaarden 1878

24 november Huis Midwoud 15:00u Reserveren via mail
Albert Brussee over Franz Liszt en Mazeppa

Boekpresentatie met beelden en muziekvoorbeelden door pianist en muziekhistoricus ​Albert Brussee over Franz Liszt en Mazeppa Centraal in dit boek staat de geschiedenis van Mazeppa, de jonge Kozak die als page aan het hof van de Poolse koning Jan II Kazimierz een affaire had met de jonge vrouw van een oude, machtige edelman. De geliefden werden op heterdaad betrapt en uitzinnig van woede liet de vertoornde echtgenootde gesnapte minnaar naakt op een wild paard binden, waarna hij met een zweepslag de wildernis werd ingejaagd...
Mazeppa Albert Brussee

9 november Huis Midwoud 20:00u Reserveren via mail
CINEMA BRUT.
Filmconcert programma met korte absurdistische filmpjes uit de oertijd van de cinematografie (1898-1912) gecombineerd met hoogtepunten uit de Franse Avant-garde van de jaren '20. Deze 'harde, onbewerkte, ruwe' filmpjes behoren tot de slechts 20% van bewaard gebleven stomme films en zijn bijna nooit te zien. Het zijn de laatste overblijfselen uit een tijd, die al meer dan honderd jaar van ons afstaat.
Cinema Brut gaat vooral over het gebruik en misbruik van acteurs, vreemde onderwerpkeuzes en de meest basale manier van filmen. Films uit de tijd van het Dadaïsme en Expressionisme voeren je mee in een abstracte wereld. Yvo Verschoor stelde het programma samen, geeft context en begeleidt de films. Met dank aan Frank van Ham (pianotechniek), het Eye Filmmuseum en het Pianola Museum
(fragment Ballet Mécanique, Fernand Leger / muziek George Antheil / Pianola Yvo Verschoor / Eye Filmmuseum 2012)

2 november Museumnacht Amsterdam, Pianola Museum Amsterdam
Doorlopend korte programma's 19:00u-02:00u
Nog nooit vertoond. Improvisaties van Yvo Verschoor op tekeningen van Toer van Schayk / violist-componist Jeroen Dupont met eigen stukken samen met Pianola / Preview Tom & Jerry in de tuin der lusten van Martin Oei
Toegang alleen met passepartout

Toer van Schayk tekening
Eén van de tekeningen van Toer van Schayk

1 november Kamermuziekfestival Hoorn Foreestenhuis 20:00u
Silent Creeps, ‘The day after ……‘
De Griezeligste Griezels uit de vroege film, begeleid door Yvo Verschoor, i.s.m. violiste Birthe Blom
Reserveer hier

still uit 'Het Betoverde Huisje', Frankrijk 1907

Tuschinski
Yvo en Frau Blüthner bij Nosferatu in Theater Tuschinski (2012)

31 oktober Pianola Museum Amsterdam 20:15u
Stille Griezels Halloween Special
De Griezeligste Griezels uit de vroege film, begeleid door Yvo Verschoor en spookachtige zelfspelende instrumenten.
Reserveer hier

26 oktober Huis Midwoud, Midwouder Dorpsstraat 17 1679GB
Gouden Nacht in Medemblik
Minifilmconcerten van ±30 min. over de Zuiderzee en zeil- en kaapvaart.
Aanvang 18:30u, 19:45u, 21:00u en 22:15u
Toegang is GRATIS

stormPamir
Pamir in storm bij Kaap Hoorn

24 oktober Huis Midwoud 20:00u Besloten voorstelling

12 oktober Huis Midwoud 20:00u Stille Verrassingen
Stille Verrassingen is een avond vol verrassende stads- en dorpsbeelden, kermisacts, melodrama, technische hoogstandjes en komedie uit de beginjaren van de cinema, met al even verbazingwekkende muziek. Na de pauze één van de vreemdste en knapst gefilmde achtervolgingen ooit, gemaakt door Buster Keaton in ‘Seven Chances’ en als hoofdfilm ziet u de Russische film ‘Chessfever’ (Pudovkin, USSR 1925). Een jongeman raakt geobsedeerd door het schaakspel, tot afgrijzen van zijn verloofde die aanvankelijk niets van het spelletje moet hebben, totdat ze beiden verzeild raken in het Moskouse schaaktoernooi van 1925....

KeatonSevenChances
Buster Keaton in 'Seven Chances'

14 september OPENING HUIS MIDWOUD

Op zaterdag 14 september heeft burgemeester Frank Streng van de Gemeente Medemblik de officiële opening verricht van de Blüthnerzaal en Huis Midwoud.
BluthnerzaalMidwoud
Openingstoast Burgemeester Frank Streng en Yvo.

Ik ben ook super blij en trots dat mijn goede vriend en geweldige jazzpianist Juraj Stanik , die over de hele wereld optreedt, bij deze bijzondere wilde komen spelen! https://www.jurajstanik.com/

Achter het oude Raadhuis in één van de lokalen van de voormalige dorpsschool is een intiem concertzaaltje verrezen voor een publiek van zo’n 50 mensen, de ‘Blüthnersaal’ Midwoud, die de sfeer ademt van een kleine concertzaal van rond 1900.
In deze ruimte vertellen historische instrumenten en hun bespelers hun verhaal.
HuisMidwoud

Yvo Verschoor bouwde ruim twee jaar aan deze zaal als plek voor zijn vleugels en filmconcertprogramma’s, om geschiedenis te laten herleven van muziek, vroege film, architectuur, bouwen en natuurlijk de piano.
Huis Midwoud zal een podium bieden aan musici, schrijvers, andere kunstenaars, instrumenten en verhalen; aan jong maar vooral ook ‘oud talent’.

Voorafgaand aan de opening van het podium is Huis Midwoud tijdens Open Monumentendag van 11:00u tot 17:00u open voor bezoekers.


In de wandelgangen kun je deze dag ook MuzeVerheul tegenkomen, die geïnspireerd op de ruimtes haar verstilde muziek maakt. https://marikeverheul.com/muzeverheul/

Er zijn rondleidingen en een fotoreportage over herstel en verbouw van het pand, afgewisseld met mini filmconcerten. https://www.openmonumentendag.nl/activiteit/fotoreportage-over-de- verbouwing-van-het-pand-en-korte-filmconcertjes/

Meer informatie over Huis Midwoud en de programmering is te vinden op: www.huismidwoud.nl en op https://www.yvoverschoor.nl/concertagenda.html

Of telefonisch bij Yvo Verschoor: 0620972933
Yvo Verschoor
Directeur Podium Huis Midwoud
Filmconcertpianist
www.yvoverschoor.nl
info@yvoverschoor.nl
0031 (0)6 20 97 29 33
Midwouder Dorpsstraat 17
1679GB Midwoud

Huis Midwoud

11-17u Tijdens de Open Monumentendag 2019 is Huis Midwoud van 11-17u open voor publiek en is er een korte impressie te zien over de geschiedenis van het huis en de verbouwing tot nu toe.


BluethnersaalMidwoud
Blüthnersaal Midwoud (in wording) 2019

BlüthnerLeipzig
Blüthnersaal Leipzig 1878

BluethnersaalBerlinBlüthnersaal Berlin rond 1910

8 september Waldorf Astoria Hotel Amsterdam
High Tea van 15-18u met muziek door Yvo Verschoor

14 augustus Pianola Museum Amsterdam
Geelvinck Fortepiano Festival 2019
16:00u Lecture Recital 'De Wondere Wereld van de Pianola door Yvo Verschoor en Kasper Janse
20:15u Cinema Pianola, Filmconcert over de relatie tussen film, pianola en reproductiepiano

10 juni (tweede pinksterdag) Huis Midwoud Aanvang 17:00u Toegang €15,-
StoomLocomotief
Op Stoom, per trein door de stille filmgeschiedenis.

In het begin van de cinematografie bestond er, net als in de beeldende kunst en bij veel componisten uit die tijd, een grote fascinatie voor beweging, industrialisatie, modernisme en machines. Het verhaal gaat, dat mensen van schrik wegrenden bij de vertoning van het binnenkomen van een trein in Le Ciotat, in 1895 gefilmd door de gebroeders Lumière. The Great Robbery uit 1903 is de eerste western ooit gemaakt. Het ingekleurde Conway Castle (± 1905) doet denken aan een bewegend impressionistisch schilderij. D.W. Griffith maakte gebruik van nieuwe montage- en filmtechnieken, waardoor verschillende verhaallijnen met meerdere camerastandpunten door elkaar konden worden gemonteerd, met als gevolg één van de eerste suspence-films: The Lonedale Operator uit 1911 . Komiek Buster Keaton was gek op locomotieven; zijn lievelingsfilm The General bestaat eigenlijk vrijwel uitsluitend uit twee lange achtervolgingen met locomotieven en in veel van zijn andere films in de jaren '20 speelt de trein een grote rol. Dat je treinen filmisch ook heel anders kunt gebruiken is te zien in Berlin, die Sinfonie der Großstadt (1927) en in De Man met de Camera (1929). Beleef de tijd, de humor en de schoonheid van de stomme film en de piano(la), met prachtige en opzwepende live muziek.

Stille Verrassingen (een klein voorproefje met dank aan Ivan)

4 juni Filmhuis Den Haag, Spui 191 Den Haag 19:00u
De keuze van Arnon Grunberg; City Lights (Charlie Chaplin 1931)
Begeleiding Yvo Verschoor, na afloop gaat Arnon Grunberg in gesprek met de zaal over de onderwerpen in de film.


11 mei Échte Romantiek in Huis Midwoud. Aanvang 20:00u Toegang €15,-


In een sfeervolle omgeving lekker wegzwijmelen bij romantische taferelen uit het begin van de 20ste eeuw. Verliefdheid, verleiding, afwijzing en aanbidding in de stille film, begeleid door meeslepende composities van de meesters der romantiek. Melodramatische, ontroerende en tragikomische toestanden, prachtig verfilmd en live geïnterpreteerd door filmconcertpianist Yvo Verschoor met romantische improvisaties, afgewisseld met unieke muziekrollen.
Samenstelling & presentatie: Yvo Verschoor

Huis Midwoud
Blüthnersaal tijdelijk ingericht voor foto NH Dagblad
4 mei Dodenherdenking Midwoud in en voor Huis Midwoud 18:30-20:30
‘Kiezen in Vrijheid' 18:00 uur Vlag halfstok 18.31 uur Edam-busters herdenkingsvlucht Vic formatie (Victory and Peace) 18:50 uur Inloop in het oude Gemeentehuis 19:05 uur Welkomswoord door Wim van der Doorn bestuurslid DMO 19:07 uur Pianomuziek door Yvo Verschoor 19:10 uur Herdenkingswoord door Wethouder Andrea van Lange 19:17 uur Jeugd Visie op Kiezen in Vrijheid... 19:22 uur Loes Maas zingt ‘Xerxes’ van Händel 19:27 uur Hil Polsma leest voor uit het boek ‘Onderduik in Westfriesland’ 19:35 uur Jan Pereboom zingt ‘Oorlogswinter’ muziek Harry Bannink/ tekst Joost Prinsen 19:40 uur Bijdrage groep 8 van O.B.S. De Koet 19:45 uur Pianomuziek door Yvo Verschoor 19:47 uur Slotwoord door Wim van der Doorn bestuurslid DMO 19:50 uur Uitloop aanwezigen naar buiten op straat (iedereen kan een roos nemen) Muziek van O.K.K. en Tavenu (buiten) 19:57 uur Klokluiden door de gemeente Medemblik 19:59 uur Last post door Rob van Bergen 20:00 uur Twee minuten stilte 20.02 uur Wilhelmus (OKK en Tavenu) en aansluitend de kranslegging en rozen

16 april artikel in Noord-Hollands Dagblad
https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20190415_65054813/pianist-yvo-verschoor-creeert-concertzaal-in-midwoud-de-vleugels-klinken-hier-fantastisch?utm_source=google&utm_medium=organic

16 februari Podium op Zaterdag Filmspecial op Radio 4 17:30-19:00u
Improvisaties op de vleugel door Yvo Verschoor

14 februari Échte Romantiek Valentijnspecial Pianola Museum

Lekker wegzwijmelen bij romantische taferelen uit het begin van de 20ste eeuw. Verliefdheid, verleiding, afwijzing en aanbidding in de stille film, begeleid door meeslepende composities van de meesters der romantiek. Melodramatische, ontroerende en tragikomische toestanden, prachtig verfilmd en live geïnterpreteerd door filmconcertpianist Yvo Verschoor met romantische improvisaties, afgewisseld met unieke muziekrollen.
Samenstelling & presentatie: Yvo Verschoor
Pianola: Kasper Janse

3 februari GEANNULEERD!! Studio Antwerpen, Aanvang 11:00u Cinema Pianola
Filmconcertpianist Yvo Verschoor stelt een programma samen over de bijzondere relatie tussen de stille film en de pianola en laat speciaal voor pianola geschreven filmmuziek horen, afgewisseld met eigen improvisaties, zoals honderd jaar geleden gebruikelijk was. Verschoor speelt op een Frau Blüthner, zijn reisconcertvleugel uit 1897. U ziet onder andere fragmenten uit Ballet mécanique en Tour au large, afgewisseld met technische en romantische hoogtepunten uit de stille film. Uitvoerders Yvo Verschoor & Pianola

2 februari GEANNULEERD!! AMUZ Antwerpen
Lecture Recital:"De Wonderlijke Pianola". Aanvang 11:00u
Een pianolist neemt u mee op een muzikale wandeling door de geschiedenis van de pianola heen. Daarnaast komt het spel van pianisten van honderd jaar geleden tot leven via de instrumenten van de firma Welte uit Duitsland en Duo-Art & Ampico uit Amerika en ziet u historisch beeldmateriaal uit de bloeitijd van de pianola.



1-3 februari 2019 Door technische storing GEANNULEERD!!
PIANOLAinPRIMETIME AMUZ Antwerpen
Kijk hier voor informatie over dit bijzondere Pianola Festival

26 december Stille Sneeuw Kerst Matinée
Pianola Museum Aanvang 15:00u. Reserveren: https://www.geelvinck.nl

25 december Stille Sneeuw Kerst Matinée
Huis Midwoud, Aanvang 15:00u
Reserveren via info@yvoverschoor.nl of bel 06 20 97 29 33

Kom bij de kachel met een glaasje glühwein genieten van film en live muziek en maak een romantische reis terug in de tijd. Stille Sneeuw is een voorstelling vol antieke kerstfilms met veel sneeuw en ijs, humor en drama, speelgoed en lekker eten. Om in de sfeer te komen beginnen we met winterse toverlantaarnplaatjes uit 1880. Daarna dromen we weg bij 'A dream of Toyland' van Arthur Melbourne Cooper, de eerste poppen animator ter wereld, gemaakt in Engeland in 1907 en wordt het griezelen bij de allereerste verfilming van Charles Dickens' verhaal 'A Christmas Carol' uit 1910, live begeleid door een spookpiano. We kiezen het ruime sop met Roald Amundsen (1911), Robert Falcon Scott (1913) en Ernest Shackleton (1914) en reizen mee op hun heroïsche expedities naar de Zuidpool, om vervolgens kerst te vieren met de insecten van Wladyslaw Starewicz (Moskou 1913). Daarnaast wordt het smikkelen en smullen van overheerlijke schoenzolen en gebraden kerstkippen in 'The Goldrush' van Chaplin (1925). Pianola op de Noordpool

31 oktober 20:15u Pianola Museum
Stille Griezels Halloween Special (UITVERKOCHT)

Een avond vol hele beroemde en minder bekende uiterst griezelige wezens, die allemaal geboren zijn in de tijd van de stille film.

18 oktober Koninklijke Industriële Grote Club Amsterdam
Minifilmconcert Yvo Verschoor over Duits Expressionisme in de stomme film

13 oktober 20:00u Huis Midwoud.
Stille Komieken & The Kid (Charlie Chaplin USA 1921)
Entree €15,- / reserveren@yvoverschoor.nl

Voorafgaand aan The Kid zie je een aantal eerdere filmkomieken aan ‘t werk. Je ziet een korte impressie van de ontwikkeling vanaf de allereerste filmkomedie van Lumière tot aan superster Chaplin in 1921.

15 september 20:00u Huis Midwoud
Stille Schepen, onder zeil door de filmgeschiedenis
Entree €15,- / reserveren@yvoverschoor.nl

(Storm bij Kaap Hoorn)
Op zaterdagavond 15 september presenteer ik in Huis Midwoud mijn filmprogramma ‘Stille Schepen, onder zeil door de filmgeschiedenis’, voor deze gelegenheid natuurlijk wat aangepast aan de locatie met oude beelden uit Noord-Holland en deze omgeving. Steden als Hoorn (inderdaad is Kaap Hoorn naar deze stad genoemd), Medemblik en Enkhuizen hebben een grote rol gespeeld in de VOC, de grote zeilvaart en de visserij.

14 augustus 20:15u Pianola Museum
Vliegende Vleugels i.h.k.v.Geelvinck Fortepiano Festival
De piano speelt in dit programma zelf in de hoofdrol.

3 augustus 20:15u Pianola Museum
'Échte Romantiek, Drag Queen Special' Gay Pride
met o.a. Marlène Dietrich, Asta Nielsen, Gloria Swanson en Rudolph Valentino.

18 juni 19:30u 'Sunrise' Haags Filmhuis
i.h.k.v. De keuze van Erik.
Dank aan Erik Daams voor het 26 jaar lang organiseren van vele mooie voorstellingen Film & Levende Muziek in het Haags Filmhuis!

4 mei 18:50u officiële programma Dodenherdenking in Huis Midwoud, voorafgaande aan 2 minuten stilte en kranslegging bij het Oorlogsmonument aan de Midwouder Dorpsstraat.

4 mei 20:30u Huis Midwoud, Midwouder Dorpsstraat 17 1679GB Midwoud
Premiere 'Frau Buch als stille Getuige; Aktion T4'

Het ongelofelijke verhaal van een prachtige plek bij Berlijn, het lieflijke dorpje Buch, waar in een ziekenhuis de vreselijkste dingen konden gebeuren in de aanloop naar WO II.FestSaal Op die plek stond in een grote feestzaal sinds 1923 een prachtige Blüthner concertvleugel, en die was daar na sluiting van het gebouw eenzaam achtergebleven. In 2011 is de vleugel door toeval door Reinder Wijnveld en Yvo Verschoor ontdekt, gekocht en vervolgens gerestaureerd samen met restaurateur Frank van Ham.
Deze voorstelling kwam tot stand met heel veel dank aan schrijfster/onderzoekster Rosemarie Pumb, die ruim 20 jaar onderzoek deed en twee boeken schreef over wat er in Berlin Buch gebeurd is.
Frau Pumb is verantwoordelijk voor het plaatsen van verschillende oorlogsmonumenten in Buch en zal bij deze voorstelling aanwezig zijn, en daar ben ik heel dankbaar voor!

22 april Spiegelzaal in Het ConcertgebouwAanvang 19:30u
Vooraf aan het debuut van Lucas en & Arthur Jussen in de Serie Meesterpianisten en in pauze presenteren de Pianola Sociëteit & Pianola Museum
'Oude Meesterpianisten'

25 maart Lourdeskerk i.h.k.v., 200 Jaar Scheveningen. Aanvang 15:30u
Cinema Variété. Een kijkje in het Variété van rond 1900.
Samenstelling, piano en presentatie Yvo Verschoor

21 maart Geelvinck Pianola Museum, Aanvang 21:00u(!)
Cinemagie: Lente Momenten

4 maart Zondagochtend Concert live op Radio 4 vanuit
de Spiegelzaal in Het Concertgebouw
m.m.v. Max Lakeman (Pianola), Jeroen Dupont (Viool)
en Yvo Verschoor (directeur Pianola Museum)

24 februari 10:00u-12:00u
Radio 4 Een Goede Morgen Met Yvo Verschoor

Kijk ook op de Facebook pagina van het Pianola Museum voor updates

17 februari NRC plaatst rectificatie

16 februari Amsterdamse Kunstraad geeft advies aan wethouders Financiën en Cultuur (Parool)

15 februari Feest 25 jaar Pianola Museum Westerstraat 106
Podium op 4; 17:30u live op Radio 4
Yvo Verschoor over' 25 jaar Pianola Museum in de Westerstraat'
Trouw komt met artikel met dank aan Joris Belgers

14 februari
Geelvinck Pianola Museum. Aanvang 20:15 (Uitverkocht!)
Échte Romantiek Valentijns Special

9 februari Artikel in NRC Handelsblad met dank aan Doortje Smithuijsen

7 februari Taxatie pand Gemeentelijk Vastgoed Amsterdam

1 februari inspreken Raadscommissie Jeugd & Cultuur
Met speciale dank aan componist Samuel Vriezen!

24 januari Raadsvergadering Stadhuis Amsterdam

21 januari Podium Witteman over behoud Pianola Museum.
Met veel dank aan Mike Boddé,Paul Witteman en Floris Kortie !
Max Lakeman stelde zijn prachtige Mason&Hamlin Ampico B vleugel ter beschikking, zodat ook Serge Rachmaninoff van zich kon laten horen!

18 januari Verkoop voorlopig 'On hold'(Parool)
inspreken bij Raadscommissie FinanciëN
Speciale dank aan Choreograaf/Kunstenaar Toer van Schaijk!

15 januari Opnamen Podium Witteman Extra voor NPO Cultura
over het Pianola Museumen de dreigende verkoop van het pand.
Floris Kortie op bezoek in het museum aan de Westerstraat106.

12 januari Artikel in de Volkskrant

11 januari inspreken Raadscommissie Jeugd & Cultuur
Met speciale dank aan Aron Eilander van Museumn8!

9 januari inspreken Bestuurscommissie Stadsdeel Centrum
Speciale dank aan Geer Oskam (Museumn8/Van Gogh Museum)

7 januari ingezonden brief in Het Parool van Sabine Wildevuur

6 januari Kasper Janse en Yvo Verschoor bij Spijkers met Koppen op Radio

4 januari Artikel in het Reformatorisch Dagblad

28 december Het Parool helpt met artikel
Met dank aan Jesse beentjes

27 december 2017 Start Actie: Pianola Museum moet blijven!
Door deze ontwikkelingen staat al mijn andere werk even 'on hold ; het pand waar het Pianola Museum dreigt op de vrije markt aan de hoogste bieder verkocht te worden!

Veel dank aan iedereen voor alle steunbetuigingen en hulp !!

Wij, Kasper Janse (conservator/oprichter) en ik, (sinds 1 maart 2017 directeur van het Pianola Museum), werken dag en nacht om dit besluit van de baan te krijgen en de Gemeente Amsterdam op andere gedachten te brengen.




Tuschinski
Yvo met Frau Blüthner in Theater Tuschinski bij Nosferatu



'Na 26 jaar spelen in het filmmusemu (nu EYE), tientallen filmhuizen, theaters, schouwburgen, film- en theaterfestivals en veel reizen met en zonder vleugel, wordt de behoefte aan iemand die alles rondom die filmconcerten organiseert steeds groter.

Na ruim 35 agenten te hebben benaderd, is me duidelijk geworden dat het feit dat ik zoveel gespeeld heb en de laatste 12 jaar vrijwel alles zelf doe en me concentreer op geheel eigen programma's eigenlijk zo gek nog niet is geweest en best knap.

Men vindt mijn programma’s een geweldig ‘product, een goed gekozen niche, goed gemaakt en samengesteld, onderhoudend, educatief, historisch verantwoord, muzikaal afwisselend en interessant, laagdrempelig, geschikt voor jong tot oud’ en meer van die dingen, maar... het is volgens alle boekingskantoren en theaterbureaus die de moeite namen mij te antwoorden ‘moeilijk of niet te verkopen’.

Daarom heb ik besloten mij alleen nog te richten op mijn eigen concertzaaltje en daar te zorgen voor een mooie plek voor ‘Frau Blüthner’ en ‘haar pianofamilie’, een goede akoestiek en mooie projectie.


Huis Midwoud is, ondanks dat het nog een bouwplaats is en er nog veel moet gebeuren om het de perfecte concertruimte te maken, nu al heel mooi en ademt geschiedenis en verhalen'.


TivoliVredenburg
Yvo met Kerstprogramma Stille Sneeuw in Tivoli Vredenburg in Utrecht


Yvo Verschoor speelde ondermeer in:

EYE Filmmuseum Amsterdam,
Theater Tuschinski Amsterdam,
Pianolamuseum Amsterdam,
Rialto Amsterdam,
Cinerama Amsterdam,
De Uitkijk Amsterdam,
De Krakeling Amsterdam,
Theater de Meervaart Amsterdam,
The Movies Amsterdam,
Cinekid Festival Amsterdam,
Theater De Melkweg Amsterdam,
Ostade Theater Amsterdam,
De Rode Hoed Amsterdam,
KunstSchoolDag Amsterdam,
StuKaFest Amsterdam,
NRC/Handelsblad Dag Amsterdam,
Vondelpark Openluchttheater Amsterdam,
Vondelpark 'Sunsets' Amsterdam,
Vondelkerk Amsterdam,
Uitmarkt Amsterdam,
Pleintheater Amsterdam,
Oosterkerk Amsterdam,
OBA theater Amsterdam,
Jazzcafe Alto Amsterdam,
Cinetone Studio Duivendrecht,
Schouwburg Amstelveen,
Theaterzaal Wetsend Amstelveen,
Toneelschuur Haarlem,
Filmschuur Haarlem,
Het Oude Slot Heemstede,
Landgoed Groenendaal Heemstede,
Het Witte Theater IJmuiden,
Theater De Omval Diemen,
Elckerttheater Bussum,
Filmhuis Hilversum,
Theater Provadja Alkmaar,
Wijkcentrum 't Noot Purmerend,
Theater de Boerderij Huizen/Bussum,
Biltse Muziekschool Bilthoven,
Theater de Kubus Lelystad,
Theater De Lieve Vrouw Amersfoort,
Cinemarienburg Nijmegen,
Skala Nijmegen,
Festival De Armada Nijmegen,
Filmhuis Helmond,
Theater De Groene Engel Oss,
Theater De Bussel Oosterhout,
Plaza Futura Eindhoven,
Gaslab Universiteit Eindhoven,
Fidei et Arti Oudenbosch,
Chassé theater Breda,
Chassé cinema Breda,
Theater Lumière Maastricht,
Schouwburg Tilburg,
Filmtheater Louis Tilburg,
Theater De Blauwe Kei Veghel,
Cultureel Centrum van Gogh Zundert,
Verkadefabriek 's-Hertogenbosch,
Filmtheater Jeroen 's-Hertogenbosch,
Filmhuis Arnhem,
Theater Lantaren/Venster Rotterdam,
International Film Festival Rotterdam,
Stadsschouwburg Rotterdam,
De Doelen Rotterdam,
Pathé Schouwburgplein Rotterdam,
Piano Driedaagse Rotterdam,
Zaal De Unie Rotterdam,
Kunstkijkdag Rotterdam,
KNZRV De Maas Rotterdam,
Rotterdams Studenten Genootschap Rotterdam,
Hotel New York Rotterdam,
Theater De Teerstoof Schiedam,
Festival Hof van Spektakel Vlaardingen,
Theater De Veste Delft,
Koninklijke Bibliotheek Den Haag,
Haags Filmhuis Den Haag,
Theater Pierrot Den Haag,
Podium Vocale Den Haag,
Hoge Raad Den Haag,
Uitmarkt Den Haag,
Regentenkamer Den Haag,
Lordeskerk Scheveningen,
Tooverlantaarn Museum Scheveningen,
Atelier Beeldbak Scheveningen,
Kasteel Oud Wassenaar Wassenaar,
Stadsschouwburg Leiden,
Stadsgehoorzaal Leiden,
De Waag Leiden,
Regionaal Archief Leiden,
Jazzcafe The Duke Leiden,
Societeit De Burcht Leiden,
Scheltema Leiden,
Leidse jazzweek,
Pieterskerk Leiden,
Filmhuis Gouda,
Filmhuis Alphen a/d Rijn,
Blauwe Zaal Schouwburg Utrecht,
Filmtheater 't Hoogt Utrecht,
Nederlands Filmfestival Utrecht,
Louis Hartlooper Complex Utrecht,
Tivoli Vredenburg Utrecht,
Holland Animation Festival Utrecht,
't Neude Utrecht,
Theater Kikker Utrecht,
Parnassus Utrecht,
Heerenlogement Beusigem,
De Fransche School Culemborg,
Opus 5 Geldermalsen,
Filmhuis Deventer,
Bergkerk Deventer,
Stadsgehoorzaal Kampen,
Stadsschouwburg De Harmonie Leeuwarden,
't Haske Joure,
Oerol Festival Terschelling (7 edities op diverse locaties),
Theater West-End Terschelling,
Stadsschouwburg De Tamboer Hoogeveen,
Theaterhotel Almelo,
Filmtheater Images Groningen,
Grand theatre Groningen,
Theater de Molenberg Delfzijl,
De Schakel Haren,
Theater Movie W Wageningen,
Podium 't Beest Goes,
In België:
Gemeenschapscentrum De Rinck Brussel België,
Cultureel Centrum Lokeren België,
Cultureel Centrum Braschaat België,
Oude Ulo Leek België,
Cultureel Centrum Evergem België,
Cultureel Centrum De Herbakker Eeklo België,
Cultureel Centrum St. Niklaas België,
In Duitsland:
Arsenal Kino Berlin Duitsland,
Filmfestival Münster Duitsland,
Pianosalon Christofori Berlin Duitsland,
Frühsammers Restaurant Berlin Duitsland,
Theaterbar Berlin Duitsland,
In Italië:
Il Cinema Ritrovato Bologna Italië,
Pordenone Silent Film Festival 'LE GIORNATE DEL CINEMA MUTO', Italië
In USA:
Vassar College, New York

Ervaringen van bezoekers

"dank je wel voor de ongelofelijk leuke avond in het gezelligste museum van Amsterdam. Nooit geweten dat oude filmpjes zo leuk konden zijn, en wat een mooie muziek. (Geelvinck Pianola Museum Amsterdam, Stille Verrassingen)

"wat een mooie ruimte en wat een sfeer", "geweldige films, ik wist niet dat ze dat in 1900 al zo konden maken", "wat klinken die vleugels mooi" , " wat moet er nog veel gebeuren... of misschien moet je het eigenlijk maar zo laten, want zo is het ook al zo mooi."(Huis Midwoud,'Bouwplaatsfilmconcert 3 juni 2017')

"Onze allereerste "Bezoeker van de Week" is Yuri Robbers, onderzoeker aan de Universiteit van Leiden. Hij kwam voor de tweede keer naar Cinemagie. "Geweldig", sprak Yuri. "Heel mooi, prachtige fragmenten en mooie muziek. En dat in deze ambiance met Jugendstil en prachtige kleuren!" (Pianola Museum 28 sept 2015)

“Hele leuke middag in de Verkadefabriek gehad. Gaaf om meer te weten te komen over de filmgeschiedenis.”
( Cinemagie,Den Bosch augustus 2014 )



Rin-Tin-Tin Oerol

Interview NRC/Handelsblad n.a.v. serie zwijgende Hitchcock films zomer 1997:
Yvo Verschoor over de zwijgende Hitchcock Door GERDA TELGENHOF “De zwijgende thrillers van Alfred Hitchcock lenen zich uitstekend om muziek bij te maken. Er wordt een beroep gedaan op je vermogen steeds iets anders te bedenken en de spanning niet te laten wegebben. Hij creëert in zijn films een geladen sfeer met optische effecten die bijna muzikaal zijn, omdat ze geluid suggereren. Je ziet een deur opengaan en omdat alle aanwezigen erop reageren, weet je dat die deur kraakt.” Pianist Yvo Verschoor (31) speelt de komende twee maanden in het Amsterdamse filmmuseum tijdens het retrospectief van Alfred Hitchcock (1899-1980), samen met Charles Visser en Wim Tuyl. Afwisselend begeleiden ze op de Yamaha-vleugel zwijgende films, waarvan 'the master of suspense' er in de jaren twintig een tiental maakte, voor hij aan de geluidsfilm begon. Het hele retrospectief omvat bijna het complete oeuvre (meer dan vijftig films) van Hitchcock. Yvo Verschoor speelt bij The Lodger (1926), Downhill (1927) en Easy Virtue (1927). Verschoor, die de jazzopleiding volgde aan het Haagse Conservatorium, begon oude films te begeleiden in het Haags Filmhuis. Hij speelt ook in jazzbands, maar doet de laatste vijf jaar steeds meer voor filmtheaters. “Ik heb al honderden films begeleid, van serieuze Russische tot komische films met Charley Chaplin en Buster Keaton. Ik leg me steeds meer toe op klassieke muziek, want ik gebruik veel romantische composities van Debussy, Ravel, Schubert, Chopin en ook Bach. Maar die lenen zich niet voor Hitchcock. Voor The Lodger heb ik gebruik gemaakt van muziek die Bernard Herrmann, een componist met wie Hitchcock veel samenwerkte, schreef voor Psycho (1960). “Die oude, zwijgende Hitchcock-films doen op het eerste gezicht wat lachwekkend, traag en gedateerd aan. Maar als je goed kijkt, zie je hoe hij over alle kleinigheden heeft nagedacht. Hij zet je voortdurend op het verkeerde been. Met de karakters wordt niets gedaan, maar ze zorgen voor spanning en verwarring. In The Lodger komt een huurder voor die de hele film door een soort hypnotische blik heeft waardoor je tot de ontknoping denkt dat hij de dader is. “Karakteristiek voor Hitchcock is dat hij continu spanning weet te houden en de climax weet uit te stellen. Bij geluidsfilms hoor je op spannende momenten vaak violen aanzwellen. Op de piano roep ik dat gevoel onder andere op door septime-akkoorden en sus-akkoorden. 'Sus' staat voor suspense. Je laat bijvoorbeeld een terts in een akkoord 'onaf' en stelt het complete akkoord als het ware uit, waardoor je suggereert dat er nog iets gaat komen. Dat is precies wat de film op dat moment doet. Ook stilte kan heel beklemmend werken, dus af en toe stopt de piano. Hoe meer mensen in de zaal, hoe beklemmender die stilte werkt. “Ik leer de muziek die ik bij zwijgende films speel meestal uit mijn hoofd, omdat ik het moeilijk vind me op twee dingen tegelijk te concentreren. Tijdens het spelen let ik voortdurend op de film. Ik probeer zoveel mogelijk muziek en beeld synchroon te laten lopen en een bijpassende sfeer op te roepen. Soms componeer ik zelf iets en ik werk ook met platen en geluidsbanden. In Downhill bijvoorbeeld, wordt gedanst op de 78-toerenplaat I want some money. Op dat moment laat ik een opname van die plaat horen.” “Vroeger werd er ook muziek bij gespeeld, maar dat blijkt niet meer te achterhalen. Orkesten in bioscopen kregen opdrachten bestaande muziek te spelen, maar de keuze hing af van de grootte en de mogelijkheden van het orkest en welke effecten ze konden bereiken. In die effecten is de piano natuurlijk beperkter dan een orkest. Daarom werk ik af en toe met 78-toerenplaten en geluidsbanden. “Het probleem bij de voorbereiding is dat je werkt met filmbeelden waar geen passende muziek bij is gemaakt. Het is steeds knippen en inpassen. Je moet de films goed kennen, anders ontkracht je de scènes met de muziek. De bedoeling is dat het door de regisseur beoogde effect behouden blijft. De muziek dient alleen als ondersteuning.”

Op de hoogte blijven
Wil je meer weten over mijn aankomende concerten?
Meld je hier aan voor de maandelijkse e-nieuwsbrief.

Facebook

Volg Yvo Verschoor (ook) op Facebook
Like de pagina en volg de bouw van de Bluethner Saal, de komende bouwplaatsconcerten in Midwoud en andere bijzondere filmconcerten op een plek bij jou in de buurt.