Filmconcertpianist Yvo Verschoor

welkom op deze pagina met informatie over mijn speciale filmconcerten.
Ervaar zelf de betovering van live filmmuziek bij beelden uit lang vervolgen tijden.
Ik neem mijn publiek graag mee naar het tijdperk van de stomme film.

De programma's ontstaan vanuit mijn passie voor de periode van de stille film en beeldimprovisatie, en vanuit mijn jarenlange ervaring als filmbegeleider. (sinds 1992)
Met als uitgangspunt verschillende thema’s zet ik fragmenten en films zo achter elkaar, dat mijn publiek de ontwikkeling van de vroegste cinema en filmmuziek zelf opnieuw kan ontdekken.

In mijn voorstellingen geef ik een bepaald filmhistorisch of muzikaal thema een context, waardoor het zoveel mogelijk tot z'n recht komt en....

De muziek tijdens mijn filmconcerten is volkomen geïmproviseerd, geïnspireerd op beeld en sfeer.

De mogelijkheid van geluidsregistratie en geluidsreproductie heeft ongelofelijk veel veranderd in de manier waarop wij naar muziek luisteren en muziek kennen.
Daarbij is het met alle huidige technologie nauwelijks nog voor te stellen, dat je tot eind 19de eeuw muziek eigenlijk alleen maar 'live' kon horen; wilde je een uitvoering van bepaalde muziek of een artiest horen, dan moest je daar heen.
Een andere mogelijkheid was er niet, want opnamen bestonden niet.

Natuurlijk speel ik tijdens mijn voorstellingen veel zelf, maar ook laat ik graag originele 78-toeren opnamen, authentieke muziekrollen en ander uniek geluidsmateriaal in mijn voorstellingen horen.

Prijzen Filmconcert op aanvraag inclusief onderstaande:

- Historische concertvleugel Blüthner 230cm (Frau Blüthner)
- stemmen, vervoer, opstellen en uitlichten
- Filmdoek 3 x 2,25meter of 3 x 4 meter.
- Filmprogramma tot 90 minuten (dvd)
- Beamer Eiki LC-X70, 5000 Ansilumen

Tevens beschikbaar:
-Aeolian 65-toons voorzet Pianola uit 1902 met authentieke muziekrollen
-Diverse antieke 78 toeren grammofoons & historische opnames
-Geluidsinstallatie, microfoons Neumann
-Theaterspots en statieven
-DVD speler(s)/Laptop etc.
-Diverse 16mm films + projector Eiki (18/24bps)
-Filmdoeken 1,75x1,35m/ 3x2,25m/4 x 3m (andere maten evt ook beschikbaar)

Filmconcerten op locatie uitsluitend op begane grond of met (grote) lift te bereiken. PianistYvoVerschoor(450kg/2,40meter)

KerstVerkadefabriek
BluethnerAeolian

Pianola Museum, Amsterdam (maandelijkse filmconcerten)

Ook bestaat de mogelijkheid een Filmconcert in de salon van het Pianola Museum
te organiseren.
In het Pianola Museum wordt bij de voorstellingen gespeeld op de daar aanwezige vleugels en piano's en worden de diverse reproductie-systemen en rollen gebruikt.
Prijs is afhankelijk van concertagenda en op aanvraag.


Extra kosten voor rechten en gebruikersvergoeding voor films zijn afhankelijk van eventuele rechthebbenden en van de vertoningssituatie. (publiek of besloten)


Yvo met Frau Blüthner in Theater Tuschinski, Amsterdam

Foto's rechtsboven:
Yvo en Frau Blüthner (en Pianola) in theater de Verkadefabriek ('s Hertogenbosch)
en tijdens Openluchtvoorstelling in Vondelpark (Filmmuseum)


Scroll a.u.b. naar beneden voor een overzicht van diverse programma's:

1) Solo filmconcerten met pianist

2) Het Vleugelverhaal (waarom ik m'n eigen vleugel meeneem)

Bluethner_Aeolian_Pianola


1) Solo filmconcerten
bijzondere filmprogramma's live op piano geïnterpreteerd:

- STILLE ROMANTIEK,
liefdesperikelen in de stomme film -

Stille Romantiek; lekker wegzwijmelen bij romantische taferelen uit het begin van de 20ste eeuw. Verliefdheid, verleiding, afwijzing en aanbidding in de stille film, begeleid door meeslepende composities van de meesters van de romantiek. Een avond vol Chopin, Grieg, Mozart, Rameau, Strawinsky en Jazz en heel veel meer. Melodramatische, ontroerende en tragikomische toestanden, prachtig verfilmd en geïnterpreteerd door filmpianist Yvo Verschoor met romantische improvisaties op zijn historische vleugel.

Duur: ± 90 min. Dvd-projectie
Samenstelling & presentatie: Yvo Verschoor
Prijs: op aanvraag

- STILLE GRIEZELS-


Een spannend, eng, griezelig, maar vooral ook leuk programma met films en fragmenten met allerhande griezels uit de tijd van de stomme film. Monsters, engerds, vampiers en Frankenstein-achtige schepsels, betoveringen, horror en suspence uit de begintijd van de cinematografie! Van angstaanjagende toverlantaarn plaatjes en sprookjes via de tovertrucs van George Méliès en 'betoverde huisjes' uit 1907 tot scènes uit ondermeer Nosferatu, Phantom of the Opera, Caligari, Faust, Hitchcock en nog veel meer. Improvisaties van Yvo Verschoor en veel 'zenuwslopende' en 'onspeelbare' muziek op rollen van o.a. Igor Stravinsky (Etude pour Pianola uit 1917), George Antheil (Ballet Mécanique uit 1925) en Study for Playerpiano no.24 van Conlon Nancarrow. Maar ook veel romantische 'filmmuziek avant la lettre' van niemand minder dan Franz Liszt (Liebestraum, de Don Juan Fantasie en de Mephisto Wals), gespeeld door pianolist Kasper Janse. Kortom een avond vol prachtige beelden en afwisselende muziek in de gezellige salon van het Pianola Museum.

Aangepast programma ook mogelijk op andere locaties.
Duur: ± 90 min. Dvd-projectie
Samenstelling & presentatie: Yvo Verschoor
Prijs: op aanvraag

-STILLE VLEUGELS, de piano in de stomme film-


première in Pianolamuseum (foto: Craig Bell)

-Stille Vleugels, de piano in de zwijgende film-
Vrolijk en informatief filmprogramma met antieke filmpjes en filmfragmenten waarin vleugel en piano centraal staan, telkens op een andere manier. In Fritsje bemint (Gaumont, ±1907) is een jongetje tot over z'n oren verliefd op zijn pianojuf . In His Musical Career (Chaplin 1914) werkt Charlie in een pianowinkel en natuurlijk gaat dat mis. Verder One Week van Buster Keaton (1920) en een van Disneys allereerste tekenfilms, Roodkapje uit 1920, Un Chien Andalou van Luis Bunuel/Salvador Dali en De Man met de Camera van Dziga Vertov.
De Bechstein-Kultur-Film uit 1926, een reclamefilm/documentaire over pianobouw in Berlijn, laat zien wat er allemaal komt kijken bij de bouw van een hoogwaardig instrument. Een must voor iedere piano- en filmliefhebber...

DVD-projectie
Samenstelling, presentatie en muziek: Yvo Verschoor
Duur: ± 120min. (korter programma mogelijk in overleg)
Prijs: op aanvraag

-STILLE TREINEN-

-Stille treinen bestaat uit films en fragmenten waarin de (stoom)trein een prominente rol speelt. In het begin van de cinematografie bestond er, net als in de beeldende kunst en bij veel componisten uit die tijd, een grote fascinatie voor beweging, industrialisatie, modernisme en machines.
Mensen renden van schrik weg bij de vertoning van het binnenkomen van een trein in le Ciotat, in 1895 gefilmd door de uitvinders van de film, de gebroeders Lumière.
The Great Robbery uit 1903 is de eerste western ooit gemaakt.
Het ingekleurde Conway Castle (± 1905) lijkt op een bewegend impressionistisch schilderij.
The Lonedale Operator van Griffith uit 1911 was vernieuwend door het gebruik van nieuwe montage- en filmtechnieken, waardoor verschillende verhaallijnen, gefilmd met meerdere camerastandpunten door elkaar konden worden gemonteerd, met als resultaat:
een van de eerste suspence-films.
Ook Buster Keaton was gek op locomotieven; zijn lievelingsfilm The General bestaat eigenlijk vrijwel uitsluitend uit twee lange achtervolgingen met locomotieven en in veel van zijn andere films in de jaren '20 speelt de trein een grote rol. (Our Hospitality, Sherlock Jr., One Week). Dat je treinen ook heel anders kunt gebruiken is o.m. te zien in Berlin, die Sinfonie der Großstadt (1927) en in De Man met de Camera (1929).

DVD-projectie
Samenstelling, presentatie en muziek: Yvo Verschoor
Duur programma: ± 90 minuten
Prijzen: op aanvraag

-STILLE STEDEN, de ontwikkelig van de stad in de stomme film-

Stille Steden bestaat uit film-fragmenten waarin de stad een prominente rol speelt; als decor, als broedplaats voor nieuwe ontwikkelingen, als plek van onbegrensde mogelijkheden of als hoofdrolspeler. In het begin van de cinematografie waren er veel steden die o.a. door industrialisatie in korte tijd een enorme groei doormaakten zoals bijvoorbeeld Parijs, Amsterdam, Berlijn en New York. Hoe zagen Amsterdam en z'n bewoners er zo'n 100 jaar geleden uit en wat deden die mensen in de toen straatarme Jordaan? U ziet Parijs in 1909 en in 1924 door de ogen van René Clair. Beelden van Berlijn laten zien dat het een bruisend centrum van cultuur was en de toekomstvisie van de Großstadt in Fritz Lang's Metropolis (1927), doet sterk denken aan het New York in The Crowd (1929). In Modern Times (1936) laat Chaplin zijn toekomst(schrik)beeld zien van het 'moderne leven' in de stad

Samenstelling, presentatie en muziek: Yvo Verschoor
DVD-projectie
Duur programma: ± 90minuten
Prijs: op aanvraag

-CINEMA BRUT-

Programma met korte absurdistische filmpjes
uit de oertijd van de cinematografie (1898-1912) gecombineerd
met hoogtepunten uit de Franse Avant-Garde van de jaren '20.

Programma met korte absurdistische filmpjes uit de oertijd van de cinematografie (1898-1912) gecombineerd met hoogtepunten uit de Franse Avant-Garde van de jaren '20. Deze 'harde, onbewerkte, ruwe' filmpjes zijn vooral bijzonder geworden, omdat ze behoren tot de slechts 20% van bewaard gebleven stomme films en omdat ze bijna nooit te zien zijn.
Het zijn de laatste overblijfselen uit een tijd, die al meer dan honderd jaar van ons af staat.
Cinema Brut gaat vooral over het gebruik en misbruik van acteurs, vreemde onderwerpkeuzes en de meest basale manier van filmen.
Films uit de tijd van het Dadaïstisme en Expressionisme voeren u mee in een abstracte wereld.


Filmpianist Yvo Verschoor begeleidt de films met Frau Blüthner (1897), een Aeolian voorzetpianola uit 1902, originele 78 toeren platen en veel live improvisaties.
Samenstelling & presentatie: Yvo Verschoor
Met dank aan Frank van Ham (pianotechniek), het Filmmuseum en het Pianola Museum
-fragment theaterbar Berlin
-fragment Verkadefabriek

DVD-projectie
Samenstelling, presentatie en muziek: Yvo Verschoor
Duur programma: ± 80 min.
Prijs: op aanvraag

-STILLE SCHEPEN, zeil en stoomvaart in de stomme film-

STILLE SCHEPEN neemt je mee in de wereld van de zeil- en stoomvaart in de tijd van de stomme film. Vaar mee door het Amsterdam van 1915, langs het oorspronkelijke harde vissersleven van Marken en Volendam in 1920. Zak per stoomschip de Rijn af in 1922, door de bedrijvige Rotterdamse haven tot aan Hoek van Holland. Stap aan boord van de enorme viermastbark Pamir in 1930 en beklim zijn 40 meter hoge masten op volle zee. Hou je stevig vast als we spectaculaire stormen en tyfonen trotseren! Zeil terug in de tijd bij historische beelden vol zeil-en stoomvaart, visserij, walvisvaart, imposante schepen, kleine bootjes en dure jachten. De beroemde komiek Buster Keaton laat vooral de lachwekkende kant van het varen zien met hilarische toestanden in 'The Boat' (1921) en aan boord van 'The Love Nest' (1923), met veel adembenemende stunts.

Samenstelling, presentatie en muziek: Yvo Verschoor
Dvd-projectie
Duur programma: ± 90minuten
Prijs: op aanvraag

- STILLE SNEEUW - kerstprogramma


Een romantische reis terug in de tijd. Genieten van film en live muziek in de sfeervolle salon van het Pianolamuseum bij de knapperende houtkachel met een warm glaasje glühwein.

Antieke kerstfilms met veel sneeuw en ijs, veel humor en drama, speelgoed en lekker eten.

U ziet de eerste verfilming van Charles Dickens' verhaal 'A Christmas Carol' uit 1910. Hierna vaart u mee met Robert Falcon Scotts 'Expeditie naar de Zuidpool'(1913). U ontdekt het ijspaleis van 'Santa Claus' in Alaska (1925), ziet waar speelgoed vandaan komt in de animatiefilm 'De Kerstman' (1920) en u smikkelt mee van schoenzolen en gebraden kerstkippen in 'The Goldrush' van Chaplin (1925).
Al deze beelden worden vertoond onder begeleiding van afwisselende muziek uit de bijzondere muziekrollen-collectie van het Pianolamuseum, gespeeld door pianolist Kasper Janse.
U hoort o.a. Vladimir Horowitsch met twee 'Etudes van Chopin', de 'Heroïque Elegie' van Frans Liszt
en natuurlijk veel 'Weihnachtsglocken', 'Engeltjes' en vrolijke muziek uit Disney's 'Sneeuwwitje'.
Naast kerst- en sneeuwinterpretaties van Ravel en Debussy klinken ook 'Jinglebells Boogie Woogie' en 'Roaring Twenties Party'.
Natuurlijk worden ook enkele films geïnterpreteerd met live improvisaties door filmpianist Yvo Verschoor op een zeldzame Steinway-Duo-Art vleugel uit 1925.
Met speciale dank aan Frank van Ham (pianotechniek).
Samenstelling en presentatie: Yvo Verschoor
(Deze voorstelling kan ook op locatie gespeeld worden, zie foto's Verkadefabriek)

-STILLE DIEREN,
dieren in de stomme film-

STILLE DIEREN is een hilarisch programma met zwijgende films en filmfragmenten met dieren in de hoofdrol. Stan Laurel op safari, Soul of the Beast uit 1923 met olifant Oscar in de hoofdrol, het uiterst merkwaardige Bêtes comme les hommes uit 1922 met vooral veel kippen, geheimzinnige en aandoenlijke honden in films van o.a. Chaplin (a dog's life uit 1917) en natuurlijk als hoogtepunt fragmenten uit drie films met de wereldberoemde filmster Rin-Tin-Tin, die tussen 1922 en 1931 in maar liefst 15 films de hoofdrol speelde en het allereerste echte 'filmdier' was. Natuurlijk zijn ook Mickey en Donald, de beroemdste filmmuis en filmeend aller tijden te zien in een filmpje vol filmsterren.

Samenstelling, presentatie en muziek: Yvo Verschoor
DVD-projectie
Duur programma: ± 90minuten
Prijs: op aanvraag

- STILLE SPORT, topsport in de stomme film -

Genieten van sportieve hoogtepunten uit lang vervlogen tijden.
Voetbal, atletiek, baseball, boksen, motorsport, wielrennen en andere sporten, dynamisch met de camera vastgelegd in de tijd van de stille film door grootheden als Charlie Chaplin (City Lights 1931), Walt Disney (o.a. Mickey speelt polo 1936), Buster Keaton (Battling Butler 1926), Dick Laan (Voetbal, ook de schrijver van Pinkeltje), Fritz Lang (Metropolis 1927) en Dziga Vertov (Man met de Camera 1929).
Documentaire, sportdrama en komedie, afwisselend begeleid met live improvisaties en muzikale beeldinterpretaties van filmpianist Yvo Verschoor.

DVD-projectie
Samenstelling, presentatie en muziek: Yvo Verschoor
Duur programma: ± 90 minuten
Prijs: op aanvraag

 

- The Crowd -

USA 1928 King Vidor / John Weaver

Klassiek drama over hoe een uniek mens wellicht uiteindelijk toch niet
zo uniek blijkt te zijn in de massa unieke mensen. Een van de grootste zwijgende films ooit gemaakt en nog steeds prachtig om te zien.
DVD-projectie/ duur ± 104 min.
Prijs: op aanvraag
Klik hier voor meer informatie over deze film

- The man with the moviecamera -

(Tsjelovek s kinoapparatom)1929 van Dziga Vertov.
Experimentele film met de camera zelf in de hoofdrol.
Symfonisch eerbewijs aan het 'moderne' levensritme in Moskou.
Klik hier voor meer informatie over over 'De man met de camera'
DVD-projectie
Duur programma: ± 68 min.
Prijs: op aanvraag

Yvo Verschoor was met deze film al vaak te horen in o.a.: Theater De Uitkijk Amsterdam, Nederlands Filmmuseum Amsterdam, het Haags Filmhuis, theater Lantaren/Venster Rotterdam, Brabantse Filmtheaters en op het Leids Filmfestival.


- The Goldrush -


16mm stille versie uit 1925. Charlie Chaplin gaat op zoek naar fortuin.. Legendarische scenes in berghut, visioenen van gebraden kippen, het eten van een gebakken schoenzool, de beroemde tafeldans met de broodjes en natuurlijk een happy end!
"Tijdloze klassieker", "weergaloze komedie", een "pareltje "...

16mm projectie /DVD projectie
Duur: ± 96 min.
Prijs: op aanvraag
Klik hier voor meer informatie over 'The Goldrush'.


- Berlin, die Sinfonie der Großstadt -

Yvo bij Walter Ruttmann's film in Bethaniënklooster Amsterdam
tijdens een filmconcert voor het Consulaat Generaal van Duitsland.


Een prachtig beeld van een dag in de metropool Berlijn in de jaren '20, en alles wat zich daarin beweegt: de mensen, de treinen, de auto's, het licht - van de verstilling van de ochtend tot het bruisende nachtleven. Na zijn fameuze abstracte kortfilms in de zogenaamde Opus-reeks waagde de Avant-gardistische filmmaker Walter Ruttmann zich aan een portret van een even abstract maar nieuw en levendig fenomeen: hij castte de hele stad Berlijn als hoofdpersoon. De eerste 'Stads-Symfonie' ooit, overtuigt door de stuwende, bijna pulserende montage, passend bij het uur van de dag en harmonieus aansluitend bij de betekenis van de beelden.

klik hier voor filmfragment Theater De Uitkijk Amsterdam 2008


DVD-projectie (nieuwe gerestaureerde kopie)
Duur: ± 62 min.
Prijs: op aanvraag

Verkadefabriek2012stillesneeuw




Yvo bij "Tretya Meschanskaya" (Bed and Sofa 1927) in Berlijn. foto: Martin Stoop 2008


filmfragment: voorstelling 'The Boat' Bergkerk Deventer

In overleg zijn ook andere films of speciaal op maat gemaakte programma's mogelijk.
Mail vrijblijvend voor meer informatie:

info@yvoverschoor.nl

Yvo Verschoor
SILENTSOUND
FilmConcerts
KvK nr: 27343570 0000
Tel: 06-20972933

Samenstelling filmconcerten altijd in overleg,
afhankelijk van locatie, thema en vertoningssituatie.

Locaties uitsluitend op begane grond of met (grote) lift te bereiken. (450kg/2,40meter)
Extra kosten voor rechten en gebruikersvergoeding voor films zijn afhankelijk van eventuele rechthebbenden en van de vertoningssituatie. (publiek of besloten)

-Concertvleugel Blüthner 230cm
-Filmdoek 3 x 2,25m.
-DVD + Beamer Eiki LC-X70 5000 Ansilumen
-Reiskosten tot 250km en Btw 6%
(boven 250 km worden kilometers (€0,50/km) extra in rekening gebracht)

Tevens beschikbaar:
-Aeolian 65-toons voorzet Pianola uit 1902 met authentieke muziekrollen
-diverse 78 toeren grammofoons & historische opnames
-Geluidsinstallatie, microfoons
-Theaterverlichting
-DVD speler(s)
-16mm film + projector Eiki (18/24bps)
-Filmdoeken 1,75x1,35m/ 3x2,25m/4 x 3m
-Podiumwagen
(Fragment openluchtvoorstelling 'The Kid' Vondelpark Amsterdam)
I.v.m. het hoge risico qua luchtvochtigheids- en temperatuurswisselingen,
behoudt Yvo Verschoor SILENTSOUND film concerts zich het recht voor bij openluchtvoorstellingen
een ander instrument in te zetten.


Geboorteplaats van Frau Blüthner, de Julius Blüthner fabriek
in Leipzig rond 1900


Yvo bij Entr'acte in Berlin (foto: Reinder Wijnveld )

 

2) Het Vleugelverhaal, of waarom ik m'n eigen vleugel meeneem..

'Een nadeel van het pianistenvak is, dat je altijd maar weer af moet wachten wat voor instrument er ergens staat.
Als je op de wat grotere concertpodia voor klassieke muziek komt, valt dat vaak wel mee, alhoewel echt mooie instrumenten ook daar meer uitzondering dan regel zijn.
Wanneer je op plaatsen speelt als jazzclubs en kleine theatertjes, dan zijn de instrumenten vaak heel slecht of niet goed onderhouden.
De gedachte dat anderen het er ook mee hebben moeten doen, helpt soms wel om je daar over heen te zetten en toch een soort van klank uit zo'n instrument te toveren, maar erg bevredigend is het meestal niet.
Hoe beter de vleugel die je thuis hebt staan klinkt, hoe frustrerender het wordt.
Jarenlang heb ik dat probleem met verschillende electronische keyboards proberen op te vangen, maar ik vond 't helemaal niks; 't leeft niet, mengt niet en heeft voor mij weinig met de toon van een echte piano te maken.

Speel je veel op plekken waar een piano in de regel alleen staat als decoratie of, erger nog, alleen voor de gelegenheid zo goedkoop mogelijk wordt ingehuurd, dan heeft het geluid dat daar uitkomt meestal erg weinig met muziek te maken. Het aantal pianowrakken dat ik in mijn loopbaan als jazz- en filmpianist overal ben tegengekomen is ontelbaar.
Hoe vaak hebben mensen mij niet verzekerd, dat hun piano pas nog gestemd was (vorig jaar), dat die en die bekende Nederlander geen probleem had gehad met hun vleugeltje of dat ze hun onstembare piano-lijk speciaal hadden laten stemmen voor deze gelegenheid...

Bij mijn eerste twee voorstellingen op het Oerolfestival ('RinTinTin de Wolfshond' samen met verteller Anton Groothuis en 'Oscar de Olifant' met acteur Berry Eggink) was de piano zo vreselijk slecht, dat er nauwelijks op te spelen was.
Veel mensen vonden het overigens juist zo leuk en authentiek klinken met zo'n valse tingeltangel.
Ondanks de vele enthousiaste reacties, heb ik het jaar erop voor 'Soort van Blauw' met Anton Groothuis, toch maar zelf een vleugel gehuurd bij Theodoor Dekker.
Een Bechstein Tropenvleugel, speciaal gebouwd voor een extreem vochtige omgeving, dus dat paste wel goed op dat eiland.
Iedere ochtend voor de voorstelling schoof ik de grote deuren van de botenloods van Doeksen aan de haven open en ging ik spelen met uitzicht op de Waddenzee, een prachtige en onvergetelijke ervaring.


Bechsteinvleugel op Oerol in schuur van Doeksen, Terschelling West
(voorstelling 'Soort van Blauw' met Anton Groothuis)

Voor alle reizende voorstellingen werd voor het vervoeren van decorstukken, filmdoek en projectoren bij toernees door het filmmuseum altijd een bus gehuurd.
Vandaar dat het me handig leek om zelf zo'n bus aan te schaffen, dat scheelt een hoop geld en veel tijd, omdat je zo'n huurbus altijd moet ophalen en weer wegbrengen.
Er kwam een oude Mercedesbus en al snel volgde de aankoop van een Barthol Baby-vleugel uit 1926; die stond in een bejaardenhuis in de weg en was van een pianodocente geweest die daar was overleden.
In de diskant had dat vleugeltje een prachtig helder geluid en het was relatief klein, dus dat leek me wel wat als 'reis-vleugel'.

Het was mijn eerste ervaring als vleugeltransporteur en dat viel helemaal niet mee, want alhoewel het een klein vleugeltje was, was ie wel loodzwaar! Het betekende een hoop gepiel met karretjes, planken en veel tillen om het ding in m'n bus te krijgen en er weer uit. Dat is ook een keer mis gegaan, toen de vleugel om een mij onverklaarbare reden uit de bus viel en ik 'm nog net tegen mijn schouder kon opvangen, wat me ruim anderhalf jaar pijn in m'n schouder en arm opleverde.
Dankzij dit instrument kon ik ook gaan optreden op plaatsen waar geen piano stond en zo volgde o.a. een reeks voorstellingen in Rialto en in Cinerama in Amsterdam.

Door de geringe lengte ontbrak het aan volle bassen en klankfundament en ondanks dat het qua toon, zeker in het hoog, een veel beter instrument was dan ik in de regel tegenkwam, voldeed het toch niet echt en ging ik op zoek naar iets beters. (Deze vleugel is nu regelmatig te horen in het Haags Filmhuis)

Barthol vleugeltje in Haags Filmhuis

Na goeie ervaringen met verschillende Yamaha C7 vleugels (o.a. Kubus Lelystad, Onze Lieve Vrouw Amersfoort) en de soms mooie C5 in het Filmmuseum, die helaas iets te prijzig waren voor mijn budget, vond ik via pianostemmer Herman van Hooidonk, wederom bij een oude dame, een Yamaha G2 vleugeltje uit 1969.

Deze vleugel liep mechanisch beter dan de Barthol en had ook iets meer basgeluid. Dankzij hulp van Wilfred Lenz kwam er via Domeinen een veel betere bus, een Sprinter 312D die gebruikt was door Justitie voor gevangenenvervoer. Daar hebben we een electrische lier ingebouwd en een zware oprijplank, zodat ik voortaan ook alleen de vleugel kon in en uitladen. Enige probleem met deze bus was de geringe hoogte, waardoor er nauwelijks ruimte was voor een vleugelkar. Zodoende bedacht ik een systeem met een hoge en lage kar, die op elkaar konden worden monteerd; laag voor in de bus, hoog eronder voor daarbuiten, zodat ik ook stoepen, drempels en andere obstakels over kon.
Dat werkte goed en de Yamaha vleugel is meegeweest naar o.a. het Oerol-festival op Terschelling en naar verschillende optredens in Nederland, o.a. in De Uitkijk in Amsterdam, vaak naar Filmmuseum Cinerama (UvA-voorstellingen, NRC-Dag) en naar de eerste zelf georganiseerde voorstelling in de Theaterbar in Berlijn.


Yamaha bij Cinema Brut in Theaterbar, Berlin 2007

De klank was naar mijn smaak uiteindelijk toch te hard en te schel en de dynamische mogelijkheden te klein, dus er moest iets aan gebeuren...
Zo kwam ik via Theo Dekker in contact met Frank van Ham, specialist in het restaureren, afregelen en intoneren van instrumenten en een geweldige vakman met grote liefde voor historische instrumenten.

Frank van Ham heeft veel aan het mechaniek en de klank van die Yamaha verbeterd door alles opnieuw af te regelen en te intoneren, maar nadat hij een paar FilmConcerten had meegemaakt, kwamen we samen tot de conclusie dat het veel mooier en passender zou zijn om die oude films te begeleiden op een instrument uit de tijd van die films.
Een instrument met meer stijl, met oude grandeur, met een klankkwaliteit en dynamiek zoals in de hoogtijdagen van de pianobouw gewoon was.
Misschien een mooie oude Bechstein, Berdux, Blüthner, Bösendorfer, Erard, Feurich, Förster, Pleyel, Steinway, Steinweg, Schiedmayer of ander merk goed gebouwd instrument uit de periode van de stomme film.

Om meer dynamiek en draagkracht te hebben, kom je al snel bij een groter instrument uit, simpelweg omdat daar langere bassnaren in zitten. Zo begon mijn lange zoektocht naar een oude maar in redelijke of goede staat verkerende concertvleugel.
Een grotere vleugel betekende ook een hogere bus, dus de Sprinter heb ik weer ingeruild voor een hogere IVECO met laadklep, wat alles een stuk eenvoudiger en lichter maakt.

Via vele pianozaken, marktplaats en ebay kwam ik vervolgens op de vreemdste plekken in Nederland, België en Duitsland om naar vleugels te kijken.
Door een wel heel voordelige advertentie voor een Estonia 2.74m concertvleugel, leek ook die maat vleugel opeens binnen mijn bereik te zijn.
Bij mijn vele bezoeken aan en klassieke improvisatielessen bij Hugo van Neck had ik ervaren, dat zo'n Estonia ook best mooi kan zijn, mits natuurlijk goed afgeregeld.

Al gauw vielen toch verschillende grote concertvleugels af omdat de spanning uit de bodem verdwenen bleek te zijn, de kam gescheurd of gebroken was of er onreparabele scheuren in de zangbodem of het stemblok zaten.
Ook kwam een niet onbelangrijk praktisch probleem aan het licht, namelijk dat ze te groot en te zwaar bleken te zijn om in m'n eentje te kunnen transporteren en neerzetten.
Dat is nodig om het geheel enigszins betaalbaar te houden en zo goedkoop mogelijk mijn FilmConcerten inclusief vleugel te kunnen aanbieden.

Iedereen die weleens een vleugel heeft gehuurd weet hoe duur dat is, wat ook begrijpelijk is gezien de waarde van zo'n instrument en al het werk dat ermee gemoeid is zo'n ding te vervoeren en neer te zetten.

Na het bezoeken van twee vreselijk klinkende Estonia's in Bergschenhoek en Haarlem, twee helaas 'al overleden' Blüthner concertvleugels van 2,80m in Essen en Bremen, een ooit ongetwijfeld prachtige Bechstein in Berlijn en een Förster concertvleugel in België en vele andere voor mij veel te dure vleugels, kwam ik mijn huidige Blüthner op 't spoor in de buurt van Winschoten.
Na een zoektocht langs dorpjes, door weilanden, over grindpaden langs sloten, voorbij een verlaten kippenschuur, doemde plotseling achter een hoge heg een enorm modern landhuis op en daar stond, midden in de grote strakke woonkamer, een oude wat grijs en vaal geworden vleugel met een grote vaas bloemen er op.
Behalve de gekrakeleerde schellak politoer, was eigenlijk alles nog in goede staat en volgens Frank heel mooi te krijgen, dus ik was meteen verliefd en verkocht..

Deze vleugel is een van de drieduizend(!) in 1897 door de Blüthner fabriek in Leipzig gebouwde instrumenten. Deze 'kleine' concertvleugel van 2,30m lengte, kan nog net de draai maken om m'n huis in en uit te komen, dus dat scheelde een hoop gedoe met verbouwingen en aanpassingen of met het vinden van een geschikte opslagruimte.
Door het kantelsysteem dat ik na veel slapeloze nachten bedacht en vervolgens gemaakt heb, ben ik nu in staat deze vleugel van ± 450kg ook in m'n eentje veilig neer te zetten en te vervoeren, zonder dat het erg veel kracht kost.
Na vele dagen oefenen met politoeren, is het me gelukt de oude glans weer enigszins terug te brengen, zonder de leeftijd helemaal 'weg te poetsen'.

Prettig toeval wil, dat deze 'Frau Blüthner', zoals ik deze edele 113 jaar oude dame noem, vrijwel niet ontstemd raakt ondanks al het gesleep, waardoor het vaak mogelijk is 'haar' vooraf te laten stemmen en Frank dus niet altijd mee hoeft.

PianistYvoVerschoor
Yvo Verschoor achter 'Frau Blüthner' (december 2012, Verkadefabriek)

Helaas was Frau Blüthner bij haar voor-vorige eigenaar in 1940 in Zweden uiterlijk aangepast aan de 'moderne tijd' en miste daardoor de voor die tijd (1897) gebruikelijke gedraaide bolpoten, lyra en rijk versierde lessenaar. Zodoende ben ik weer met een nieuwe zoektocht naar andere oude Blüthners begonnen, om op die manier aan oude originele onderdelen te komen en gelukkig heb ik in Berlijn een origineel exemplaar uit 1895 gevonden met alles erop en eraan. Sinds juli 2010 heeft Frau Blüthner zodoende weer stijlvolle nieuwe oude benen. Ook het vilt op de hamerkoppen was ondertussen erg dun geworden waardoor je relatief wat veel hout hoorde in de diskant en na lang twijfelen en overleggen over wat de gevolgen zouden kunnen zijn heeft Frank van Ham nieuwe stelen met nieuwe hamerkoppen ingebouwd.


Yvo met Frau Blüthner in Berlijn 2008 (foto: Martin Stoop)

Opbouw voor openluchtvoorstelling in Vondelpark met Frau Blüthner, eindelijk met 'nieuwe oude benen' en lessenaar uit 1895 (juli 2010, foto Reinder Wijnveld)

Aangezien je nooit van tevoren weet wat zo'n ingreep met de klank doet, hebben we voor de zekerheid de oude set hamers bewaard. De nieuwe koppen klinken na afregelen en intoneren gelukkig prachtig en geven zo mogelijk nog meer dynamische mogelijkheden. Mijn bedoeling was om deze vleugel zoveel mogelijk in haar oude staat terug te brengen, omdat dat ook uiterlijk perfect past bij de films waarbij ze regelmatig gebruikt wordt en aangezien het oog ook wat wil, zeker bij een filmvoorstelling. Dat is nu gelukkig gelukt. Ondertussen ben ik een absolute Blüthnerfan geworden, want de klank van die instrumenten is echt enorm inspirerend, warm en zangerig. Het is iedere keer weer een genot om op deze edele oude dame te mogen spelen.

Yvo en Frau Blüthner bij Sunsets Openluchtvoorstelling in Vondelpark Amsterdam (foto: Reinder Wijnveld)


Met 'Frau B.' bij de Wassenaarse Slag aan zee (juni 2009)

 

 


Yvo Verschoor was ook te horen in ondermeer:

Filmmuseum Amsterdam,
Theater Tuschinski Amsterdam,
Pianolamuseum Amsterdam,
Rialto Amsterdam,
Cinerama Amsterdam,
De Uitkijk Amsterdam,
De Krakeling Amsterdam,
Theater de Meervaart Amsterdam,
Cinekid Festival Amsterdam,
Theater De Melkweg Amsterdam,
Ostade Theater Amsterdam,
De Rode Hoed Amsterdam,
KunstSchoolDag Amsterdam,
StuKaFest Amsterdam,
NRC/Handelsblad Dag Amsterdam,
Vondelpark Openluchttheater Amsterdam,
Vondelpark 'Sunsets' Amsterdam,
Vondelkerk Amsterdam,
Uitmarkt Amsterdam,
Pleintheater Amsterdam,
Oosterkerk Amsterdam,
Jazzcafe Alto Amsterdam,
Cinetone Studio Duivendrecht,
Schouwburg Amstelveen,
Theaterzaal Wetsend Amstelveen,
Toneelschuur Haarlem,
Filmschuur Haarlem,
Het Oude Slot Heemstede,
Landgoed Groenendaal Heemstede
Het Witte Theater IJmuiden,
Theater De Omval Diemen,
Elckerttheater Bussum,
Filmhuis Hilversum,
Theater Provadja Alkmaar,
Wijkcentrum 't Noot Purmerend,
Theater de Boerderij Huizen/Bussum,
Biltse Muziekschool Bilthoven,
Theater de Kubus Lelystad,
Theater De Lieve Vrouw Amersfoort,
Cinemarienburg Nijmegen,
Skala Nijmegen,
Festival De Armada Nijmegen,
Filmhuis Helmond,
Theater De Groene Engel Oss,
Theater De Bussel Oosterhout,
Plaza Futura Eindhoven,
Gaslab Universiteit Eindhoven,
Fidei et Arti Oudenbosch,
Chassé theater Breda,
Chassé cinema Breda,
Theater Lumière Maastricht,
Schouwburg Tilburg,
Filmtheater Louis Tilburg,
Theater De Blauwe Kei Veghel,
Cultureel Centrum van Gogh Zundert
Verkadefabriek 's-Hertogenbosch,
Filmtheater Jeroen 's-Hertogenbosch,
Filmhuis Arnhem,
Theater Lantaren/Venster Rotterdam,
International Film Festival Rotterdam,
Stadsschouwburg Rotterdam,
Doelen Rotterdam,
Pathé Schouwburgplein Rotterdam,
Piano Driedaagse Rotterdam,
Zaal De Unie Rotterdam,
Kunstkijkdag Rotterdam,
Rotterdams Studenten Genootschap Rotterdam,
Hotel New York Rotterdam,
Theater De Teerstoof Schiedam,
Festival Hof van Spektakel Vlaardingen,
Theater De Veste Delft,
Haags Filmhuis Den Haag,
Theater Pierrot Den Haag,
Podium Vocale Den Haag,
Hoge Raad Den Haag,
Uitmarkt Den Haag,
Regentenkamer Den Haag,
Tooverlantaarn Museum Scheveningen,
Atelier Beeldbak Scheveningen,
Kasteel Oud Wassenaar Wassenaar,
Stadsschouwburg Leiden,
Stadsgehoorzaal Leiden,
De Waag Leiden,
Jazzcafe The Duke Leiden,
Societeit De Burcht Leiden,
Scheltema Leiden,
Leidse jazzweek,
Pieterskerk Leiden,
Filmhuis Gouda,
Filmhuis Alphen a/d Rijn,
Blauwe Zaal Schouwburg Utrecht,
Filmtheater 't Hoogt Utrecht,
Nederlands Filmfestival Utrecht,
Louis Hartlooper Complex Utrecht,
Holland Animation Festival Utrecht,
't Neude Utrecht,
Theater Kikker Utrecht,
Parnassus Utrecht,
Heerenlogement Beusigem,
De Fransche School Culemborg,
Opus 5 Geldermalsen,
Filmhuis Deventer,
Bergkerk Deventer,
Stadsgehoorzaal Kampen,
Stadsschouwburg De Harmonie Leeuwarden,
't Haske Joure,
Oerol Festival Terschelling,
Theater West-End Terschelling,
Stadsschouwburg De Tamboer Hoogeveen,
Theaterhotel Almelo,
Filmtheater Images Groningen,
Grand theatre Groningen,
Theater de Molenberg Delfzijl,
De Schakel Haren,
Theater Movie W Wageningen,
Podium 't Beest Goes,
In België:
Gemeenschapscentrum De Rinck Brussel België,
Cultureel Centrum Lokeren België,
Cultureel Centrum Braschaat België,
Oude Ulo Leek België,
Cultureel Centrum Evergem België,
Cultureel Centrum De Herbakker Eeklo België,
Cultureel Centrum St. Niklaas België,
In Duitsland:
Arsenal Kino Berlin Duitsland,
Filmfestival Münster Duitsland,
Pianosalon Christofori Berlin Duitsland,
Frühsammers Restaurant Berlin Duitsland,
Theaterbar Berlin Duitsland,
In Italië:
Il Cinema Ritrovato Bologna Italië,
Pordenone Silent Film Festival 'LE GIORNATE DEL CINEMA MUTO', Italië
In USA:
Vassar College, New York

boekingen
YvoVerschoor
YvoVerschoorGoldrush